Recenzie - ...Să ucizi o pasăre cîntătoare (HARPER LEE)

februarie 29, 2016


" Scout Finch, martoră la întâmplările dramatice declanşate într-un mic orăşel sudist atunci când un barbat de culoare este acuzat că a violat o femeie albă. Tatăl naratoarei, Atticus, desemnat ca avocat al apărării, trebuie să ţină piept unor prejudecăţi până atunci latente şi, din acest moment, Scout şi fratele ei, Jem, sunt atrasi într-o succesiune rapidă de evenimente care le depăşesc înţelegerea. Pe timpul procesului, orăşelul decade treptat în grotesc şi violenţă, însă există oameni care nu se lasă contaminaţi de setea de linsaj generală, iar Atticus Finch rămâne reperul moral care îi oferă lui Scout, şi totodată cititorilor, un punct de vedere empatic şi echilibrat. "



An apariţie: iulie 1960
Autor: Harper Lee
Gen: bildungsroman 
Nr. pagini: 460


    Am primit acest roman cadou de Secret Santa şi îi mulțumesc Vulpiţei pentru el. 

    Coperta nu este încântătoare, nu are nici un indiciu despre ce ar putea să se întâmple în acest roman clasic al literaturii moderne, dar am fost atât de curioasă încât am început să o citesc din prima zi. Nu am multe cărți în format fizic, dar atunci când prind una o pipăi din prima clipă timp de câteva minute bune, o răsfoiesc şi încep să citesc (așa se întâmpla şi cu manualele în clasele 1-10). 

    Romanul este narat la persoana a I-a de către Scout, o fetiță mică şi isteață, ce împreună cu fratele ei, Jem şi prietenul lor, Dill, trăiesc într-o perioadă în care viața nu avea atât de multe probleme ca în zilele noastre (fiind una simplă cel puțin în comunitatea lor), dar se confruntă cu una dintre cele mai mari din toate timpurile până în prezent - rasismul. 

    În perioada când negri erau sclavi fără drepturi, un zvon că unul dintre ei a violat o persoană albă probabil că nu era cel mai bun lucru. Astfel, tatăl lui Scout, avocat, luptă pentru dreptate de parte lor. Motiv pentru cei albi să dea drumul unei răscoale neconcepând acest lucru, ajungând chiar să vină cu furcile în miezul nopții în puşcăria în care acuzatul dormea. Cam ca în Evul Mediu.

    Prima parte a romanului, faţă de cea de-a doua - de sus, este o lectură ușoară şi interesantă, plină de peripeții. Cei trei prieteni ce petrec toate vacanţele împreună vor să descopere de ce vecinul lor, Bau Radley, este atât de ciudat. De ce nu iese afară, de ce nimeni nu îl vede dar toți știu că este în viaţă, având teorii dintre cale mai ciudate, înfiorătoare şi intrigante. Totodată este creionată şi amprenta trecerii timpului şi schimbările ce se petrec între copii când aceștia realizează că există o diferența de vârsta între ei, că cineva e mai mare, iar altul mai mic - oarecum începea maturității.  

    Mi-a părut bine că am avut timp să citesc acest roman si răbdare. Primele pagini, probabil chiar jumătate, nu m-au prins așa tare, dar mi-am adus aminte de copilăria mea iar acest lucru m-a făcut să continui lectura. Il recomand. 

You Might Also Like

3 comentarii

  1. Sună interesant cartea! Nu am auzit de ea, dar e de la editura Polirom şi sunt cărți bune acolo. M-ai făcut curioasă. Îmi plac cărțile pe tema copilăriei şi a aventurii, aşa că e numai perfectă! :)
    Mult spor la citit, o zi minunată şi succes cu blogul! :*

    RăspundețiȘtergere
  2. Omg, ce interesantă pare cartea, e fix pe gustul meu. Am tot auzit de ea, dar, sincer, până acum, nici nu știam despre ce e vorba în ea. Mulțumim pentru recenzie și lecturi frumoase în continuare! >:D<

    RăspundețiȘtergere